miercuri, 8 mai 2013

Recenzie - Navigând în furtună. Pagini din istoria nescrisă a medicinii, de Mircea Ifrim şi G.C. Pienescu

Autor: Mircea Ifrim, G.C. Pienescu;
Titlu: Navigand in furtuna. Pagini din istoria nescrisa a medicinii;

Volumul Navigand in furtuna prezinta o imagine a modului in care au evoluat studiul medicinei in tara noastra, aplicarea valorilor etice si un intreg context legislativ referitor la una dintre profesiile despre care s-a spus mereu ca-l apropie pe om de lumea divina. In mijlocul unor stiri ce scot din ce in ce mai mult la suprafata abuzurile si coruptia din spitale, doctorul Mircea Ifrim si unul dintre marii exegeti ai operei lui Tudor Arghezi, G.C. Pienescu, vor sa aminteasca si de personalitatile care au transformat juramantul anticului Hippocrates intr-un crez. Nu lipsesc nici acele detalii revoltatoare referitoate la jocurile de culise aparute cand lumea academica si traficul de influenta la nivel inalt se intalnesc.
Cartea prezinta evolutia universitara a lui M., pseudonimul doctorului Mircea Ifrim. Atmosfera din facultate, curajul medicilor care i-au influentat viata profesionala, oferindu-i un exemplu personal, din care nu lipseau respectul pentru omul aflat in suferinta si autoperfectionarea, si lupta pentru supravietuire dusa mai ales de intelectualii ce-au refuzat abdicarea morala in fata tovarasilor analfabeti sunt temele principale abordate in acest volum.
Aceste pagini alcatuiesc un document care se digera greu, mai ales din cauza numeroaselor controverse aparute in jurul Universitatii din Oradea, de care s-a legat si o parte din activitatea lui Mircea Ifrim. Renumitul medic face o radiografie a relatiei dintre promovarea cadrelor medicale competente si masinatiunile politice din perioada comunista si postdecembrista. Numit consilier la Ministerul Invatamantului, Mircea Ifrim a putut avea acces la partea nevazuta a procesului de admitere in anumite centre universitare din tara si la selectia unor cadre didactice. A depistat incompetenti si a cercetat abuzuri, ce l-au implicat in multe conflicte deoarece, asa cum declara in paginile cartii, a deranjat multe rude ale unor persoane sus-puse, atat in perioada dictaturii, cat si in cea democratica.
Nu lipsesc din cartea sa nici portretele unor ministri din garda veche, pe care i-a cunoscut in perioada in care a fost numit consilier, asadar cititorul va descoperi toate verigile care au dus la dinamica sistemului de sanatate actual, spitalul fiind rezultatul unor politici adesea vulnerabile in fata unor interese personale si economice meschine, din care pacientul nu face parte. Indiferent de opiniile si articolele scrise despre scandalurile din centrele universitare sau despre afacerile cu diplome false, ce au transformat anumite clinici in macelarii, cititorul va ramane cu o perspectiva mai larga asupra problemelor din sistemul sanitar, care incep cu examenele de admitere si cu selectia cadrelor universitare, continua prin excluderea unor profesionisti vizionari din mediul de invatamant sau din comisiile in care sunt dezbatute legi si se termina cu demnitatea cadrelor medicale, nevoite sa reziste in mizeria unei societati unde neputinta si zicala “fiecare se descurca asa cum poate” au devenit noile busole…care duc spre cangrena.

Puteti comanda online aceasta carte de pe site-ul editurii Vremea.

Articol postat de | 06. 05. 2013
Sursa: townportal.ro