miercuri, 16 ianuarie 2013

Recenzie - Melancolie - versuri si aforisme alese, de Gottfried Benn

Autor: Gottfried Benn;
Titlu: Melancolie-versuri si aforisme alese;

Gottfried Benn este considerat de multi critici drept cel mai mare poet german modern. Reprezentant al Expresionismului, a suprapus vitalitatea si frenezia acestui curent artistic peste o viziune nihilista asupra existentei umane, societatii si politicii din prima jumatate a secolului trecut. Inainte de a-si urma pasiunea pentru arta, poetul si prozatorul german a fost medic, trimis si pe front, unde avea sa vada fata urata a umanitatii, reflectata in tusele intunecate din poeziile sale, dar si in cugetarile incluse in acest volum. Cititorii au in fata o colectie speciala, compusa din poeziile reprezentative, in editie bilingva (germana si romana), dar si din peste doua sute de aforisme.
Desi azi se bucura de aprecierea cititorilor si a criticilor, Gottfried Benn a cunoscut izolarea in perioada ascensiunii nazismului, dar si dupa caderea lui Hitler, fiind invinovatit de simpatii national-socialiste. Fiind un reprezentant al Expresionismului, un curent artistic blamat de nazisti, Gottfried Benn a fost exclus multi ani din cercurile literare oficiale, urmand sa-si continue activitatile creatoare in linistea unei autoizolari ca forma de protest. In timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial a facut parte din galeria celor ce au format o lume artistica paralela, departe de canoanele unei estetici artificiale, prin care se ridica in slavi puritatea rasiala. In ciuda unor critici aduse lui Hitler si viziunii sale politice, multi nu au putut uita naivitatea lui Benn, care, inainte ca Hitler sa-si dezvaluie adevaratele planuri legate de genocid si antisemitism, a crezut in promisiunea legata de o societatea mai buna, unde arta devine scopul nobil al conducatorilor. Cand si-a dat seama de intentiile sinistre ale nazistilor, a fost prea tarziu pentru Gottfried Benn. Deja se trezise in mijlocul unei lumi pe care nu o mai putea intelege si accepta, o lume des criticata in scrisorile si eseurile sale. Azi, cititorii decid unde se termina “greselile tineretii” si unde incepe luciditatea unor versuri apasator de expresive.
Cei care au pentru prima oara in fata o colectie de poezii si reflectii apartinandu-i lui Benn, vor descoperi niste versuri adanci si niste imagini pline de contraste. Nuantele puternice ale culorilor luminoase dor pe fundalul culorilor intunecate.

Anemona: tulburatoare-
e rece globul cel de tina,
cand murmura a ta floare
un cuvant de-ncredere, de lumnina.
(prima strofa din Anemona, 1936)
Trairile reflectate in poezii vor parcurge o lume afectiva grava, unde moartea, angoasa si tristetea sunt copiii unor ganduri inabusitoare. Pentru Benn, poezia inseamna condensarea trepidatiilor emotionale innegrite in imagini cand sumbre, cand vitale si acaparante. Lirismul din creatiile sale va fi mereu insotit de un substrat filozofic dens, mai bine dezvoltat in cugetarile sale.

Om-, tu esti tot pe-acest lut,
cazut-a tot ce fu van,
eroi si turme-au cazut -:
pe-un nesfarsit camp troian-,
(prima strofa din Om, 1933)

Poeziile sunt urmate, spre finalul volumului, de aforismele desprinse din corespondenta, proze si eseuri. Impartite in categorii, in functie de subiectul abordat, aforismele sintetizeaza intreaga viziune a lui Gottfried Benn despre arta, istorie, societate, umanitate, intelect, razboi, moarte si relatia dintre lirism si Eu.
Operele de arta sunt fenomenale, din punct de vedere istoric fara efect, din punct de vedere practic fara consecinte. Aceasta este maretia lor. (Poetii schimba lumea?, 1930)
Citind acest volum, veti descoperi o radiografie plina de lirism si umbre a unei epoci in care s-au deschis multe rani ale umanitatii (razboaiele secolului XX). Versurile si aforismele scrise de Gottfried Benn devin semnul unei cautari a sensului vietii si a unei explorari legate de trairile sfasietoare, care au cutremurat fiintele umane, mai ales in pragul experientelor dramatice.

Puteti comanda online cartea Melancolie-versuri si aforisme alese de pe site-ul editurii Vremea.

Articol postat de | 10. 01. 2013
Sursa: townportal.ro